In de openingsscène van The Contractor , leidt een predikant zijn gemeente in een gebed voor ‘onze beschermers’, wat betekent dat de Special Forces van het leger hun hoofdkwartier hebben in het nabijgelegen Fort Bragg. Soldaten, ex-soldaten en hun families vullen de kerkbanken. Onder hen is medisch sergeant James Harper, een man van weinig woorden en een blik van duizend meter, geportretteerd met een ingehouden en subtiele lichamelijkheid door Chris Pine .

Wanneer James’ gedachten afdwalen van de preek – misschien naar de groeiende stapel onbetaalde huishoudrekeningen of zijn gescheurde knie of de uitzending die hij zojuist heeft voltooid, zijn vierde in vijf jaar – is het het ‘amen’ van zijn jonge zoon dat hem terugbrengt. Dat moment van verbinding is vluchtig maar krachtig, een signaal dat dit verhaal net zoveel over vaders en zonen gaat als over de kosten van een goede soldaat.

Het scenario van JP Davis bevat serieuze ideeën, ook vernietigende, omdat het de keerzijde van chauvinisme verkent zonder te vervallen in simplistische politiek. De beoogde impact van sommige van die ideeën – met militarisme, klasse, winstbejag en Big Pharma – wordt echter verward naarmate de film verschuift naar een tweede helft die wordt aangedreven door actiescènes. Regisseur Tarik Saleh, wiens vorige speelfilm de uitstekende Caïro-set neo-noir The Nile Hilton Incident was, ensceneert de shoot-’em-ups en explosies effectief, maar het zijn de stille uitwisselingen van de film die de meest viscerale impact hebben.

In een welkome verandering van tempo van de glanzende superhelden en sci-fi van spraakmakende filmfranchises, levert Pine een uitvoering die wordt gevoed door zijn strak opgerolde terughoudendheid. In een oogopslag, een grimas of de manier waarop hij James’ motorfiets in de bochten van een landelijke weg leunt, onthult de acteur boekdelen over de bovennatuurlijke focus van zijn personage en zijn knagende twijfels. Hij heeft ook fijne scènepartners, waaronder Gillian Jacobs, als James’ begrijpelijk angstige vrouw, Brianne, en Eddie Marsan, die een ex-militaire bezoedelde engel speelt die onderdak biedt wanneer James merkt dat hij een opgejaagde man is in Berlijn.

En, met name, The Contractor reteamt Pine opnieuw met Ben Foster, zes jaar nadat ze een beladen broederlijke band brachten aan het gedenkwaardige leven in Hell or High Water . Dat was een film die op alle cilinders schoot. Hoewel ze hier met minder materiaal werken – minder lyrisch, meer puntig – is de ongedwongen chemie tussen de twee acteurs (die ook samen verschenen in The Finest Hours ) van invloed.

Ze spelen broers van dezelfde soort, Groene Baretten die samen de strijd hebben doorstaan, Foster’s Mike, de iets oudere hogere officier. Hij komt het verhaal binnen en biedt een verkwikkende dosis galgenhumor bij de begrafenis van een mede-veteraan, de laatste in een reeks zelfmoorden onder zijn en James’ vrienden en collega’s. Een van de belangrijkste zorgen van de film is de manier waarop ‘onze beschermers’ kunnen worden teruggebracht van vereerd tot wegwerpbaar. In het geval van James gebeurt die overgang in een flits: de hospik krijgt eervol ontslag uit het leger nadat zijn bloedonderzoek een smorgasbord van zelf toegediende medicijnen voor zijn knie onthult. Hij neemt het nieuws dat hij is afgesneden van zijn pensioen en gezondheidszorg, om nog maar te zwijgen van zijn carrière, in stoïcijnse stilte. Uiteindelijk, en over Briannes bezwaren heen,

De nieuwe baas van James, Rusty Jennings (Kiefer Sutherland), is een zwaar getatoeëerde gentleman-cowboy die de neiging heeft tomaten te erfstuken op zijn ranch en met zinnen te gooien als “direct presidentieel gezag onder titel 50” en “diepzwarte OGA-uitloper” terwijl hij voormalige soldaten uitdeelt op geheime missies. Hij deelt zijn redenen, en het scenario van Davis overdrijft de uitleg, in een monoloog over uitbuiting en de waarde van het vormen van ‘onze eigen stam’. Er is een soortgelijke overdaad aan scriptiegeluiden wanneer Mike James verzekert dat “het OK is om geld te verdienen. … Uiteindelijk zijn we allemaal maar huurlingen.” Mike’s ruime nieuwe huis en zijn zorgen over zijn zoon met speciale behoeften (Nicolas Noblitt) hebben zijn prioriteiten al duidelijk gemaakt.

James’ eerste opdracht voor Rusty brengt hem naar Berlijn, waar Mike een team leidt dat bestaat uit een no-nonsense voormalige Mossad-agent, Katia (Nina Hoss, van Barbara ). Hun doelwit is een Syrische viroloog (Fares Fares, die The Nile Hilton Incident bovenaan stond ), vermoedelijk een bioterrorist met banden met al-Qaida. Hij is ook een getrouwde vader van zonen, wat gecompliceerde gevoelens bij James oproept terwijl hij het gezin in de gaten houdt. Tijdens een spannende labscène die doet denken aan een cruciale aflevering van The Americans , stelt de wetenschapper James een belangrijke vraag die nog meer onzekerheid oproept: “Weet je wel voor wie je werkt?”

Het antwoord op die vraag gaat een beetje verloren te midden van alle actie met een hoog octaangehalte die de latere delen van de film voortstuwt, waarvan een groot deel zich afspeelt in de riolen van Berlijn. Dat is misschien een passende metafoor voor de troebele politieke wateren waarin James zich bevindt, zelfs als sommige van de onnozele soorten goedgelovigheid.

Saleh, die samenwerkt met dezelfde production designer, cameraman en editor van zijn vorige speelfilm, maakt beeldend gebruik van locaties in Duitsland, Roemenië en de Verenigde Staten, en Alex Belchers partituur loopt synchroon met de rauwe, actuele puls van het verhaal. En toch kruipt een gevoel van het vage en het te gaar gemaakte in het verhaal naarmate het vordert. Het is de uiterst goed geëtste, op karakter gerichte basis die Saleh en zijn cast hebben gelegd die het drama ondersteunen.

De helmer legt een overtuigende emotionele lijn tussen James’ jeugd met zijn norse militaire vader – wiens idee van een verjaardagscadeau voor een preteenjongen een Amerikaanse vlagtattoo is – en zijn huidige ouderschap. Hij verloochent de erfenis van zijn vader en is vastbesloten om Jack (Sander Thomas), de zoon van wie hij vele maanden weg moest zijn en nog steeds leert kennen, iets meer koesterends te bieden.

Op een moment dat de krantenkoppen het vuur van de oorlog aanwakkeren, richt The Contractor zich op de soldaten die zijn getraind om te doden en vaak als vanzelfsprekend worden beschouwd. Maar het bukt zich nooit bij holle vlaggezwaai-retoriek. In plaats daarvan vraagt ​​het waar de beschermers ons tegen beschermen. En zelfs als het struikelt, is zijn ambivalentie zijn kracht; bedriegerij en geopolitiek zijn niet te onderscheiden, en of de acties nu voorpagina of clandestien zijn, het decor van Europa, Irak of Afghanistan, oorlog blijft bestaan.